Effectief Beheer van Vragen en Antwoorden in Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een essentiële tool voor bedrijven om hun online zichtbaarheid te vergroten. Een belangrijk onderdeel van Google Mijn Bedrijf is de sectie Vragen en Antwoorden. In dit artikel bespreken we hoe je dit onderdeel effectief kunt beheren om de reputatie van je bedrijf te waarborgen en klanten van de juiste informatie te voorzien.
Wat zijn Vragen en Antwoorden in Google Mijn Bedrijf?
Sinds augustus 2017 is de Vragen en Antwoorden sectie toegevoegd aan het Knowledge Panel van Google. Dit is het gedeelte dat rechts in beeld verschijnt bij een desktop-zoekopdracht. Via deze functie kunnen ingelogde Google-gebruikers vragen stellen over jouw bedrijf, die zowel door lokale gidsen als door het bedrijf zelf beantwoord kunnen worden.
Belang van Vragen en Antwoorden
De Vragen en Antwoorden sectie is een krachtig hulpmiddel om klanten van relevante informatie te voorzien en hun vertrouwen te winnen. Door als bedrijfseigenaar actief deel te nemen aan dit onderdeel, kun je ervoor zorgen dat klanten de juiste informatie krijgen en eventuele misverstanden voorkomen.
Beheren van Vragen en Antwoorden: Een Stappenplan
Monitoren en beantwoorden van vragen
Houd in de gaten of er vragen gesteld worden en zorg ervoor dat je tijdig antwoord geeft. Je kunt e-mailalerts ontvangen voor nieuwe vragen door dit in te stellen via de Google Maps-app op je telefoon.
Rapporteren van spam, ongepaste of off-topic vragen
Kom je spam, ongepaste of off-topic vragen tegen? Rapporteer deze dan bij Google. Door je profiel regelmatig te onderhouden, houd je het schoon en up-to-date.
Omgaan met klachten en opmerkingen
Als een gebruiker een klacht of opmerking achterlaat in plaats van een vraag, kun je dit op dezelfde manier benaderen als een negatieve beoordeling. Gebruikers kunnen hun opmerkingen bewerken of verwijderen, dus als je een oplossing biedt, is er een kans dat de klacht of opmerking wordt aangepast of verwijderd.
Creëren van je eigen veelgestelde vragen
Stel een lijst op met veelgestelde vragen en voeg deze toe aan je Google Mijn Bedrijf-profiel. Hiermee voorzie je klanten van belangrijke informatie en verhoog je de kans dat ze je bedrijf kiezen. Vragen kunnen omhoog gestemd worden door ze te “liken”, dus zorg ervoor dat je de meest relevante vragen een like geeft om hun zichtbaarheid te vergroten.