Google Search Console helpt marketeers om hun websiteprestaties te begrijpen en problemen te identificeren. Maar heeft het invloed op de zoekresultaten?
Wat is Google Search Console?
Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je problemen met je websiteprestaties in de Google-zoekresultaten kunt monitoren en oplossen. Je kunt veel nuttige informatie uit Google Search Console halen om je SEO-inspanningen te sturen. Maar is het een rankingfactor? Laten we dit eens nader bekijken.
De bewering: Google Search Console als rankingfactor
Hoewel de tool ons niet alle details geeft over wat er achter de schermen gebeurt, deelt het wel veel informatie over hoe we Google kunnen helpen onze pagina’s beter te crawlen en indexeren. Bovendien laten de prestatierapporten je zien voor welke zoekopdrachten je website wordt weergegeven, wat je gemiddelde posities zijn voor die zoekopdrachten en hoeveel mensen doorklikken naar de website vanuit Google Search. Het gebruik van Google Search Console geeft marketeers zeker een voorsprong. Maar is het de tool die de ranking beïnvloedt of zijn het de inzichten die je voorsprong verscherpen?
Het bewijs: Is Google Search Console een rankingfactor?
Google heeft niet expliciet aangegeven of Search Console al dan niet een rankingfactor is, dus we zullen een aantal functies bekijken die op het eerste gezicht een factor lijken.
Een website toevoegen aan de Google-zoekresultaten
Gerespecteerde SEO-websites vertellen site-eigenaren om zich aan te melden voor Google Search Console en een sitemap bij Google in te dienen.
Dit kan de indruk wekken dat Google Search Console zelf een vereiste stap is om te ranken in Google. Maar je hoeft je sitemap niet daadwerkelijk in te dienen om te worden opgenomen in de Google-zoekresultaten. Google zoekt automatisch naar sites; je hoeft niets speciaals te doen. Publiceer gewoon je website en Google zal deze (uiteindelijk) vinden. Het indienen van je sitemap is een best practice, maar niet verplicht.
Indexeringsproblemen oplossen en herindexering aanvragen
Soms worden websites of webpagina’s gemist door Googlebot, en dit kan gebeuren vanwege een indexeringsprobleem. Binnen Search Console kun je dekkingsrapporten bekijken, die je vertellen of de zoekmachine alle pagina’s op je website kan vinden. Pagina’s worden gegroepeerd op basis van of ze gevonden kunnen worden en hoe ze zijn geïndexeerd. Het rapport legt uit waarom sommige pagina’s mogelijk niet worden gevonden of geïndexeerd.
Zodra je een indexatie- of crawlingsprobleem op je website hebt opgelost, kun je Google binnen Google Search Console laten weten dat het is opgelost.
Hoewel het laten crawlen en indexeren van je webpagina’s vereist is om te verschijnen in zoekresultaten, is dit een aparte stap van het daadwerkelijk ranken. Dat gezegd hebbende, is het indexeren van je site of pagina’s de eerste stap. Als je problemen hebt met het indexeren van je pagina’s, probeer dan dit advies van Google’s John Mueller.
Prestatiestatistieken verbeteren
Zodra een site is gecrawld en geïndexeerd, kan deze concurreren in zoekresultaten. Google Search Console geeft ons niet de details van de rankingfactoren, maar toont wel hoeveel mensen je site hebben gezien en erop hebben geklikt, voor welke zoekopdrachten je site wordt weergegeven en wat je gemiddelde zoekpositie is.
Door te kijken naar het aantal klikken, vertoningen en gemiddelde posities van je website, kun je de gegevens verzamelen die je nodig hebt om je SEO-inspanningen te verbeteren. Onderzoek welke content goed presteert en ontdek snelle overwinningen om je prestaties in Google Search te verbeteren.
Prestatiestatistieken zijn niet direct gewogen in de ranking; ze zijn eerder een meting van het resultaat van je prestaties in Google Search.
Onze conclusie: Google Search Console is geen rankingfactor
Nee, Google Search Console is geen rankingfactor. Je hoeft je niet aan te melden voor Google Search Console om te worden opgenomen in de Google-zoekresultaten. Het gebruik van Google Search Console is echter wel verstandig, omdat het je helpt je siteprestaties te begrijpen en problemen te identificeren.